• Kopen
  • Verkopen
  • Veilingschema
  • Catalogus
  • Over ons
  • Live Bieden
  • Aftersale
  • Mijn AAG
  • REAL ESTATE
  • Wijnen
  • 498 - Moderne & Hedendaagse Kunst en de Henk & Truus Peeters Collectie

    Veiling: Maandag 11 december 2017, 13 uur
    Kijkdagen: Vrijdag 8 t/m zondag 10 december, van 10 tot 17 uur

    Met trots presenteren wij u hierbij de Henk & Truus Peeters Collectie in deze veiling. Dit bijzondere kunstenaarsechtpaar wordt niet alleen geroemd vanwege hun bijdrage aan de (internationale) kunstgeschiedenis, maar ook wisten zij door hun vele contacten en samenwerkingen een indrukwekkende privécollectie op te bouwen.
    Henk Peeters richtte in de jaren zestig samen met Armando, Jan Schoonhoven en Jan Henderikse de Nul-groep op, waarbij hij als organisator en woordvoerder de contacten met internationale Zero-kunstenaars verzorgde. Ook introduceerde hij de Japanse Gutai-groep bij deze Zero-beweging en organiseerde diverse baanbrekende tentoonstellingen, waaronder de Nul-tentoonstellingen in 1962 en 1965 in het Stedelijk Museum Amsterdam.

    Naast werken door onder andere Kusama, Asis, Henderikse, Schoonhoven, Tinguely en Rietveld is het oeuvre van Peeters zelf goed vertegenwoordigd in deze veiling. De collectie bevat vele werken van zijn hand met wattenbollen, paddenstoelen, kunstgras, koeienhuiden, haren, brandgaten en de door hem zo geliefde ‘bontjes’.
    Zijn vrouw, Truus Nienhuis, was niet alleen een belangrijke drijfveer in Peeters’ creatieve ontwikkeling, maar is zelf een gevierd fotograaf. Als goede vriendin van Anita en Jan Schoonhoven begaf zij zich vanaf jonge leeftijd in kunstenaarskringen, waardoor kunstenaarsportretten een belangrijke rol in haar oeuvre vervullen. Maar ook in haar overige fotografische werk, variërend van reisfotografie en fotocollages tot assemblages, is geestverwantschap te zien met de ideologie van de Nul-groep. Van de hand van Truus Peeters-Nienhuis zijn dan ook diverse werken opgenomen.

    Een van de topstukken uit de collectie betreft het museale werk Kaardlont vlokken 65-01 (With Love from Yayoi Kusama) dat Kusama in 1965 vervaardigde tijdens haar verblijf in Nederland tijdens de nul-expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Voor dit geschenk aan Peeters leende zij zijn materialen en maakte dit werk op locatie. Uit de uitgebreide correspondentie tussen deze beide kunstenaars blijkt hun bijzondere vriendschap. Taxatie voor lot 143 € 60.000 - 100.000.

    Maar ook met Gerrit Rietveld onderhield Peeters een dierbare vriendschap, waardoor het huis van Truus en Henk Peeters door meerdere meubels van zijn hand werd gesierd. Lot 180, het Elling buffet, diende dan ook als gangkast voor alledaagse voorwerpen, zoals sjaals en handschoenen. Dit buffet in beukenhout en lakverf werd uitgevoerd door Gerard van de Groenekan omstreeks 1974. Met een vergelijkbaar exemplaar in het Stedelijk Museum Amsterdam en het Kirkland Museum te Denver, is de taxatie van € 10.000 - € 15.000 bijzonder aantrekkelijk.
    Alsook lot 181, de Rood-blauwe stoel door Rietveld, welke is opgenomen met een taxatie van € 5.000 - 8.000. Ondanks dat Gerrit Rietveld met comfort geen rekening hield (de stoel moest de gebruiker fysiek en mentaal wakker houden) betrof dit meubel de lievelingsstoel van Henk Peeters, wat de slijtage aan het zitvlak en leuningen verklaart. Zijn vrouw, Truus Peeters-Nienhuis, herinnert zich de gevolgen nog goed: "In die tijd zagen de Nul kunstenaars eruit als zakenmannen. Ze droegen witte overhemden, omdat ze er niet uit wilden zien als typische kunstenaars met een alpino pet en geitenwollen sokken. Die rode rug van de Rietveldstoel gaf echter af en liet sporen achter op het witte overhemd. Zo liep Henk vaak met een rode rug en zag hij er toch weer uit als een kunstenaar."

    Deze collectie bevat zelfs twee werken door Jean Tinguely, welke door Peeters werden uitgevoerd met behulp van zijn goede vriend Henny Knoop. Deze Do-It-Yourself Sculpture’s zijn beide werkend en daarmee bijzonder uitnodigend voor de kijker. Taxatie voor lot 178 € 8.000 – 12.000 en voor 179 € 5.000 – 8.000.

    Naast deze indrukwekkende collectie zijn diverse objecten afkomstig uit andere privéverzamelingen opgenomen, variërend van vroegmoderne schilderijen tot hedendaagse fotografie, aangevuld met een groot aantal sculpturen.

    Zo bevat het begin van de catalogus zes schilderijen door Raoul Hynckes, waarmee zijn oeuvre van vroeg havengezicht tot later magisch realistisch stilleven goed vertegenwoordigd is. Taxaties lot 13 - 18 variërend van € 500 - 10.000.
    Vergelijkbaar zijn de twee schilderijen door zijn tijdgenoot Wim Schuhmacher. De eerste, lot 19, betreft het bekende Stilleven met muilezelschedel uit 1963 en wordt u aangeboden met het afgebeelde gebeente in originele kist. Taxatie € 5.000 - 7.000.

    Ook spelen de verschillende CoBrA kunstenaars een belangrijke rol in deze catalogus. Naast diverse werken op papier, vindt u maar liefst vier imposante schilderijen van de hand van kernleden. Het eerste werk, Corps nu et rose door Corneille, stamt uit 1955 en betreft daadwerkelijk een ‘zoldervondst’. Taxatie lot 28 € 8.000 - 12.000. De overige drie werken door Karel Appel en Anton Rooskens zijn een prachtige aanvulling in dit katern.

    Zeer gezocht zijn de vroege sculpturen door Lotti van der Gaag, waarvan wij u er zelfs zes aanbieden. Onder deze fantasiewezens, treft u ook een zogenaamde ‘hangfiguur’, een sculptuur welke niet zelfstandig behoort te staan. Taxatie € 800 - 1.200. Het brons getiteld Kijkbeest behoort tot het grootste formaat en is gedateerd 1952. Taxatie voor lot 56 € 3.500 - 5.500.

    Indrukwekkend is lot 192 door Jaap Egmond, bestaande uit zestien witgeschilderde papier-maché reliëfs op board. Deze geometrische compositie uit 1975 heeft een prachtig verloop en wordt u aangeboden met de aantrekkelijke taxatie van € 10.000 - 20.000.

    Afkomstig uit een belangrijke Italiaanse privécollectie is lot 194 door Dadamaino. Deze kunstenares liet zich inspireren door Fontana en verbeeldde de balans tussen licht en schaduw op een intrigerende wijze middels deze waterverf op doek. Vergezeld van een kopie certificaat van echtheid, uitgegeven door Archivio Dadamaino, bieden wij u deze aan met een taxatie € 50.000 - 70.000.
    Uit dezelfde collectie komt lot 196 door Bernard Aubertin. Deze Tableau Clous uit 1969 behoort tot de topstukken uit zijn oeuvre, gezien de helrode kleur en vele kleine beschilderde spijkers op hout. Taxatie € 9.000 - 12.000.

    Daarnaast zijn diverse pop art-kunstenaars gerepresenteerd in deze catalogus. Van de meest bekende, Andy Warhol, zijn vijf lots opgenomen welke zijn oeuvre van artdirector tot Studio 54 bezoeker uitbeelden. Taxatie lot 210 - 214 variërend van € 800 - 5.000.

    Ook deze catalogus bevat diverse werken door Jaap Hillenius afkomstig uit familiebezit, waaronder 242. De Spiegeling is een grootformaat tweeluik uit 1993, welke wij reeds lang ter veiling hoopten aan te bieden. Taxatie € 3.000 - 5.000.

    Onder de fotografische werken vindt u een bijzondere privécollectie, bestaande uit diverse internationale namen variërend van Mark Seliger, Erwin Olaf en Anton Corbijn tot Billy & Hells.

    De veiling zal worden afgesloten met twee zeer bekende werken. Lot 282 betreft een originele tekening in Chinese inkt, aquarel, gouache en bladgoud op papier door Vali Myers. Dit werk diende als cover voor haar boek en is vergezeld van een handgeschreven brief. Taxatie € 15.000 - 20.000.

    Het laatste lot betreft het meta-realistisch schilderij Unio Mystica door Johfra, dat internationaal wordt erkend als het hoogtepunt in zijn oeuvre. Dit werk is sinds de verkoop niet meer publiekelijk getoond en de wijdverbreide posters en afbeeldingen naar dit ‘altaarstuk’ zijn dan ook gebaseerd op dia’s van de kunstenaar. Het vijfluik uit 1973 wordt u aangeboden met een taxatie van € 1.000 - 2.000.

    Uiteraard is het bovenstaande slechts een greep uit het gehele aanbod. Wij nodigen u dan ook uit de online catalogus hier te bekijken.

    Wij hopen u te mogen verwelkomen op kijkdagen en veiling!

    Wij attenderen wij u hier graag op de verschillende mogelijkheden van deelname aan de veiling, ook indien u niet aanwezig kunt zijn.

    Eventuele gebreken of restauraties van de aangeboden lots staan niet beschreven. Indien u meer informatie wenst over de staat van een kunstwerk, verzoeken wij u contact met ons op te nemen of een conditierapport aan te vragen.