• Kopen
  • Verkopen
  • Veilingschema
  • Catalogus
  • Over ons
  • Live Bieden
  • Aftersale
  • Mijn AAG
  • REAL ESTATE
  • Wijnen
  • 453 - 19e Eeuwse Schilderijen & een collectie werken door Oude Meesters

    Veiling: Maandag 24 november 2014, 14 uur
    Kijkdagen: Vrijdag 21 t/m zondag 23 november, van 10 tot 17 uur

    Vanaf heden is de catalogus van deze veiling beschikbaar en ook online in te zien. Daar de schilderijen, aquarellen en tekeningen zijn gemaakt in de 17e tot vroeg 20ste eeuw is het aanbod zeer divers en schetst deze een mooi beeld van de diverse kunststromingen door de tijd heen.

    De veiling zal van start gaan met twee portretten van de hand van Jan Maurits Quinkhard, voorstellende ‘Jan Cornelisz. Backer’ en zijn echtgenote ‘Anna Catharina ten Grootenhuys’. Deze Nederlandse schilder, maar ook kunsthandelaar, wordt gezien als de bekendste portretschilder van Amsterdam van 1730 tot 1760. Kenmerkend voor zijn portretten zijn de opvallende handgebaren, waardoor hij al snel ook landelijke bekendheid genoot. De hier aangeboden portretten zijn bekende stukken, niet alleen vanwege de geportretteerden, maar ook omdat twee vergelijkbare pendanten onderdeel uitmaken van de collectie van het Amsterdam Museum (inv.no. SB2553). Taxatie € 1.500 - 2.500.

    Het coverlot, lot 7, is een prachtig genrestuk op paneel door Christoffel Jacobsz. van der Laemen en verbeeldt een ‘Elegant gezelschap bij het Tric Trac spel’. Het werk is zeer typerend voor deze meester gespecialiseerd in gezelschappen van dames en heren in conversatie of genietend van muziek in een interieur. Dit interieur is aangekleed met een tweetal schilderijen, waarvan de rechter hoogstwaarschijnlijk een werk van Simon de Vlieger verbeeldt. Taxatie € 4.000 - 6.000.

    Lot 14, 15 en 16 zijn van de hand van Balthasar Paul Ommeganck: een Zuid-Nederlandse kunstschilder ten tijde van het neoclassicisme bekend voor zijn schilderingen van diervoorstellingen. Ommeganck zorgde voor een baanbrekende vernieuwing binnen zijn genre: hij brak met de gewoonte om zijn onderwerpen in een italianiserend fantasielandschap op te stellen en koos juist voor zijn nabije omgeving. Met als bijzondere herkomst de directe familie van de kunstenaar, zijn deze drie erg aantrekkelijk geprijsd.

    Een naam die niet kan ontbreken in een veiling als deze wordt vertegenwoordigd met twee lots, waarvan lot 27 meteen in het oog springt. ‘Terugkeer bij het vallen van de avond’ door Louis Apol is een schitterend grootformaat schilderij van ruim een meter breed. Dit werk verbeeldt het landschap van de Veluwezoom met haar typische licht en atmosfeer, waar deze kunstenaar zo om geroemd wordt, maar toont ook duidelijk de invloed van zijn romantische leermeester Andreas Schelfhout. Taxatie € 8.000 - 12.000.

    Deze catalogus bevat maarliefst drie werken, lot 31 - 33, door Willem Maris, alle behorende tot het hoogtepunt van zijn oeuvre. De impressionistische verbeelding, met felle kleuren en een losse toets, van koeien in weiden gelegen aan een sloot werden reeds gedurende zijn leven zeer gewaardeerd. Dat de kunstenaar in de open lucht schilderde was baanbrekend voor die tijd, zeker in Nederland. Taxatie € 4.000 - 6.000 / € 3.000 - 5.000.

    Lot 38 is van de hand van de ‘schilder van het onbezorgde leven’ Johannes Evert Akkeringa. Dit blijmoedige Hollandse tafereel, getiteld ‘Achter de woning’, is afkomstig uit een prachtige particuliere collectie en heeft deelgenomen aan de tentoonstelling gewijd aan deze kunstenaar in 2005. Taxatie € 6.000 - 10.000.

    Uiterst frivool is lot 67, een circustafereel door Kees Maks. De hier afgebeelde Fratellini’s werden meerdere malen door Maks vastgelegd en behoorden tot zijn meest geliefde onderwerpen. De drie broers zijn ook op dit kleine schilderij goed herkenbaar: François als elegante clown met het witte gezicht, Albert de domme clown met grote flapschoenen en de robuuste Paul met hoge hoed. Dit schilderij, ooit aangeschaft bij kunsthandel M.L. de Boer, wordt u aangeboden met een taxatie van € 2.000 - 3.000.

    In deze veiling vindt u ook twee werken door Isaac Israels. Lot 69 toont u ‘De Prinsengracht bij de Westerkerk’ in zwart krijt op papier en ondanks de vlotte schetslijnen, wordt de locatie en het tijdsbeeld u meteen duidelijk. Taxatie € 1.500 - 2.500. Lot 74 daarentegen betreft een schilderij, voorstellende ‘Gezicht op Bern gelegen aan de rivier de Aare’. Toen de Eerste Wereldoorlog in 1914 uitbrak werd Israels verplicht ‘binnen’ te werken in zijn toenmalige atelier in Parijs, waardoor hij besloot zijn verblijf in de Franse hoofdstad af te wisselen met een aantal bezoeken aan het neutrale Zwitserland. Rond 1915 was Israels werkzaam in Bern, waar hij ‘en plein air’ enkele schitterende stadsgezichten vervaardigde, waaronder het hier aangeboden werk. Taxatie € 6.000 - 10.000.

    Voor de liefhebbers van zeegezichten bieden wij diverse werken met de befaamde Hollandse bomschuit als onderwerp. Lot 81 toont ‘Vissende vaartuigen in woelige zee’ door Hendrik Willem Mesdag in aquarel op papier en werd in 1980 op een veiling aangeschaft. Met een taxatie van € 1.500 - 2.500 betreft ook deze een uiterst aantrekkelijke aankoop.

    Uiteraard is het bovenstaande slechts een greep uit het gehele aanbod. Wij nodigen u dan ook uit de online catalogus hier te bekijken.

    Wij hopen u te mogen verwelkomen op kijkdagen en veiling!

    Mocht u de veiling niet bij kunnen wonen, dan attenderen wij u hier graag op de overige mogelijkheden van deelname aan de veiling.

    Eventuele gebreken of restauraties van de aangeboden lots staan niet beschreven. Indien u meer informatie wenst over de staat van een object, verzoeken wij u contact met ons op te nemen of een conditierapport aan te vragen.